Slikarstvo
je jedna od osnovnih grana umjetnosti uopšte. Za razliku od crteža i grafike,
slikarstvo je ona umjetnost koja se izražava u prvom redu pomoću boje.
Slikarstvo je likovna umjetnost budući da sliku kao produkt slikarstva i djela
slikara, opažamo isključivo čulom vida.
Mnogi
kritičari i pjesnici često su se služili usporedbama iz likovnih umjetnosti.
Usporedbu dramatičarskih pisaca i slikara možemo vidjeti kod Aristotela gdje
kaže: „Osim toga, tragedija ne može postojati
bez radnje, ali može bez karaktera. I doista tragedije većine modernih
dramatičara ne pokazuju dobro crtanje karaktera i uopće mnogo je pjesnika
takvih kakav je među slikaraima bio Zeuksid u usporedbi s Polignatom: dok
Polignat dobro izražava karaktere u Zeuksidovu slikarastvu karakterizacije nema
nimalo“. (Miroslav Beker)
Slikarstvo likovne umjetnosti dugo su zadržale svoje mjesto uzora u poetikama antike i klasicizma, a svoje porijeklo su vukle iz poznate Heracijeve izreke Ut pictura poesis, prema kojoj pjesnik treba pokazivati i opisivati po uzoru na slikara. Stoljećima su nakon Horacijeve poslovice učestale rasprave o razlikama i sličnostima između pjesništva i likovnih umjetnosti.
Iz
ovih primjera vidimo da često književni kritičari uzimaju likovne umjetnosti za
dokazivanje svojih teza. Vodile su se velike rasprave i pisala djela o odnosima
između grana umjetnosti. Tako je autorica knjige „Djevojka s bisernom
naušnicom“, Tracy Chevaler pred publikom punom odobravanja govorila o odnosu
romana i slikarstava, kao i o tome koja su tri likovna djela najviše utjecala
na nju kao autoricu. Govoreći o književnom djelu kojeg je inspirisala slika,
odnosno likovna umjetnost, postavila je pet pitanja, gdje je riječ o
svojevrsnom paralelnom svijetu u kojem je slikarski jezik u drugom planu. Tako
se model recepcije prenosi i na knjige inspirisane umjetničkim djelima.
Utjecaj
slikarstva na književnost, odnosno književnosti na slikarstvo u čitavoj
historiji naše kulture je bio neizmjeran. O toj temi napisano je na hiljade
knjiga, pa ipak ona ne prestaje intrigirati kako umjetničke tako i teoriske.
Na kraju 19. Stoljeća književnost je dobila određenu autonomiju, odnosno nakon Goetheove ideje svjetske književnosti. Pored književnosti autonomiju dobija i slikarstvo i polahko nastaje primat teksta. U slikarstvu primaran jezik postaje likovni jezik, a literarne podloge, padaju u drugi plan, i postaju demodirane. Veliku promjenu u tom smislu označava Cezanne, koji se toliko udaljio od ustaljenih pravila da niti njegov prijatelj Emil Zola nije mogao razumjeti njegovu slikarsku revoluciju. Gotovo istu situaciju razlaza slavnog slikarsko-književnog para prijatelja imamo u slučaju Paula Gaugina koji takođe otkriva novi slikarski svijet i Augusta Strindberga, tog književnog doktora koji takođe nije shvaćao Gauginov koloristički univerzum.
Ali
sve je ovo bio utjecaj književnosti na slikarstvo. Poslije ovoga dolazi do
potpune inverzije. Pjesnici dolaze pod utjecaj slikarskog jezika. Tekstovi
mnogih pjesnika bivaju inspirisani slikarstvom, odnosno slikama kao likovnim
djelima.
Primjer
koji potkrepljuje ovakvu tezu, nalazimo kod genijelnog ruskog pjesnika Osipa Mandeljštajma
koji piše lirske meditacije nakon šetnje po galeriji, gdje gleda Cezannea, Van
Goga i Picassa.
Navedeni
primjer bio je odnos između poezije i slikarstva. Romanopisci često tu igru
nisu mogli ili nisu htjeli pratiti, još od samog modernizma kao što smo vidjeli
kod spomenutog primjera Emila Zole i Strindberga. Ali naravno imamo i iznimke,
poput romana Andreja Belog ili Alfreda Dablina, koji su preuzeli mnogo od
slikarstva.
Pjesnici
su se tu drugačije postavili, a vrhunac tog odnosa između slikara i pjesnika
dobit ćemo na kraju modernizma, ili na početku nove epohe postmoderne u obliku
konkretne odnosno vizualne poezije.
Dobra prica, svaka cast! Ostavila je jak dojam na mene, navela me da i ja napravim blog http://legen-cekaj-dary.blogspot.com/
OdgovoriIzbriši